— MYTÍ —

Mytí je naprostý základ detailingu a první věc, které si každý na autě všimne. Ať už se jedná o klasické údržbové mytí, nebo kompletní dekontaminaci laku, vždy postupuji tak, aby výsledek byl perfektní a auto bylo skutečně čisté. 

Při dekontaminačním mytí se z laku odstraňuje poletavá rez, zbytky asfaltu a veškeré hrubé nečistoty.Následně použiji clay, která odstraní i neviditelné nečistoty a připraví lak na bezpečné leštění. Bez těchto kroků by nebylo možné auto leštit, protože veškerá špína by se dostala do leštícího kotouče a lak by se poškodil. 

MYTÍ OBSAHUJE


1. Odstranění hmyzu a poletavé rzi

2. Čištění disků a podběhů

3. Panty dveří a kufru/ víčko nádrže

4. Mytí pomocí aktivní pěny

5. Ruční mytí houbou z mikrovláken

6. V případě leštění vozu použití claye 

Časté dotazy

1. Nemůže vaše chemie způsobit nějaké poškození laku/ disků/ plastů..?

Používám jen tu nejkvalitnější chemii od Auto Finesse na venkovní mytí. Chemie je Ph neutrální tudíž je citlivá k laku a všem ostatním částem vozu. Zároveň pokud máte již ochranu laku, tak jí nesmeje a má stále své účinky. 

2. Jak umývat/ starat se o auto, když na něm mám ochranu (keramiku) ? 

Po aplikaci ochrany je zapotřebí, alespoň 14 dní auto neumývat vůbec. Po té záleží, kde auto budete umývat zdali doma, nebo na ruční myčce/ u detailera. Do kartáčů, doufám psát nemusím, že jezdit, pak není ta správná cesta.. Každopádně, když budete si umývat auto doma je podstatné používat tu nejvíce šetrnou autochemii, aby nesundala tu ochranu. Ideálně Ph neutrální chemie, zvládne vyčistit vůz a je šetrná k voskům. U samoobslužných myček, je to lehce složitější, jelikož každá je jinak agresivní k lakům, asi bych si předem zjistil, jak to má ta daná myčka s chemií na kterou rádi jezdíte. Ta poslední možnost, je navštívit detailera, který vám vosk aplikoval. Osobně mám autochemii pro auta, co mají aplikovanou ochranu na sobě, tudíž ji dokážu šetrně umýt, dokonce i pomocí speciálních keramických šamponů doplnit. Pro mé zákazníky po aplikaci ochrany CLASSIC a PREMIUM 50% sleva na veškerá následná mytí. 

— INTERIÉR—

Interiéru dávám důkladnou péči, snažím se o navrácení původního vzhledu. Výhoda chemie, kterou používám je, že je velice šetrná k interiérovým plastům/ kůži / látce. Další výhodou je, že výrobci přidávají do chemie vonné látky, tudíž práci s nimi je velice příjemná a v konečné výsledku provoní celý interiér. 

Když čistím kožený interiér snažím se navrátit matný vzhled kůže a vyčistit jí od nečistot. Po vyčištění kůže je nezbytná její impregnace. Ta prodlužuje životnost kůže, dodává jí patřičné živiny a ochranu. Je dobré čištění/ impregnaci provádět několikrát do roka. Díky tomu kožený interiér vydrží spousty let a bude si udržovat pořád svůj původní vzhled. 

Při tepování se vždy postupuje s největší obezřetností. Pokud je vůz hodně znečištění je potřeba vyndání sedadel mimo vůz. To zajistí ten nejlepší finální výsledek. Sedadla i podlaha je při předávání suchá a připravená na okamžité používání. 

Časté dotazy

1. Co když vozím pejska v autě?

To že převážíte vašeho čtyřnohého mazlíčka, je běžná věc. Otázka je, co pro to uděláte, aby nebyly chlupy po nich všude. Osobně mohu doporučit, alespoň nějakou deku, která nejvíce chlupů pobere a pak jí následně mimo vůz vyklepete. Pokud se i tak do interiéru nějaký ten chlup dostane existuje speciální kartáč na zvířecí chlupy, který následné vysávání drasticky ulehčí. Každopádně vysávání po zvířeti a nemusí to nutně být pes, zabere podstatně více času, než běžné vysávání, tudíž je účtován úměrný poplatek za extra strávený čas vysáváním. Někdy vysát auto do perfektního stavu může trvat i 45 min. 

2. Jdou odstranit skvrny ze sedaček?

Ano i ne. Jsou určité skvrny, co jdou odstranit, tak že nepoznáte, že tam kdy byly. Pak jsou takové, které odstraníte, ale je to lehce poznat, že tam byl flek a pak je to nejhorší, kdy už to prostě nejde. Co s tím tedy a jak tomu předejít? Pokud máte auto například jako pracovní nástroj a často do něho sedáte v monterkách, či špinavém oblečení, asi bych volil autopotahy. Když už dojde k umazání látky, je ideální to řešit, co nejdříve. Rok zaschlý flek, vypečený od sluníčka se už hůře odstraňuje. Pokud máte kožený interiér, ideálně hned otřít a zbavit se nečistoty, tím si ochráníte svůj kožený interiér, co nejdéle. Pokud to nejde snadno a jednoduše odstranit, je zde možnost navštívit detailera, který má na to patřičnou chemii a přístroje, aby mohl látku zachránit. 

LEŠTĚNÍ

Leštění laku již není jednoduchou záležitostí a je podstatné k ní přistupovat s obezřetností. Máme dva druhy leštění. Jedno ruční a druhé strojní

RUČNÍ LEŠTĚNÍ

V případě ručního tam se jedná o nanesení pasty na aplikační houbičku a následné rozleštění karoserii vozu. Pro tuto variantu je ideální zvolit pastu typu 3v1. Ta má v sobě účinek brusné pasty zároveň dolešťuje a aplikuje sealant (ochranu laku). Jedná se o rychlý způsob leštění a zabere poměrně krátký čas. Výsledek je o mnoho procent lepší, než byl původní poškozený lak, avšak strojnímu leštění se nevyrovná.

 Pro koho je tedy tento způsob leštění? 

Je to primárně pro auta s drobnými defekty laku téměř bez žádných a chce výsledek co nejrychleji za méně peněz. Zbavíte se drobných vlásečnic, rozzáříte lak a dáte mu patřičnou hydrofobní ochranu. Nevýhoda ručního leštění je, že vše udělá tak napůl. Nedokáže plně odstranit škrábance, lak nebude, tak lesklý a ochrana nevydrží tak dlouho, jako když použijete přímo na to určené věci. Avšak tady máte od každého trochu a za krátký čas a poměrnou část peněz máte skvělý výsledek, který může obnovit lehce zašlý lak do původní krásy s malým úsilím.

STROJNÍ LEŠTĚNÍ

Když se budeme bavit o strojním leštění, zde je již potřeba mít znalosti, zkušenosti a pevnou ruku. Leštění se dělí na počet kroků. Auto lze leštit 1 - 2 - 3 krokovou cestou. 

Co to znamená? 

1 krokové leštění bývá většinou to nejvíce univerzální. V nejčastějších případech se bere střední pasta a střední kotouč. To zajistí, že vezme spoustu škrábanců a zároveň zaleští hologramy a dodá laku lesk. Je to poměrně rychlý proces, při kterém se celé auto rozleští jednou pastou a kotoučem a je hotovo. Výhoda je její univerzálnost. Téměř lze aplikovat na každou tvrdost laku a výsledek bude znát. Jelikož se bere pouze 1 pasta je zde tak 70% účinnost. Středně hrubá pasta nedokáže vzít ty největší škrábance a zároveň nedokáže, tak dokonale dát laku zrcadlový lesk. I přes těch pár nevýhod se jedná o velice oblíbenou metodu. Je rychlá, jelikož vůz leštíte pouze jedním kotoučem a pastou. Je znatelně levnější, jelikož práce je podstatně méně a výsledek z 0 na 70% je obrovský rozdíl. Pokud chcete se přiblížit k 80-95% je potřeba už dalších kroků. 

2 krokové leštění už je trochu rébus. Zde již musíte vědět, s jakým typem laku pracujete a zvolit správný postup. Pokud je tam hodně škrábanců a rýh zvolíme hrubou pastu (nejvíce bere) a tvrdý kotouč. Ten nám umožní vzít ty největší škrábance, avšak lak po něm není hotový, je potřeba se zbavit hologramů a drobnějších nedokonalostí, které právě nedokáže tato pasta vzít. Poté záleží, jestli jít střední, či měkkou cestou. Vše je to o tom si to vyzkoušet na kousku laku, různé kombinace a tam zjistíte, co nejlépe bude fungovat a co naopak ne. Pokud máme měkký lak například japonské vozy mají velice měkké laky, nelze, nebo v minimální míře využít hrubou pastu a tvrdý kotouč, jelikož by rychle odebralo materiál a mohli by jsme se probrousit, až k barvě. V takovém případě začneme spíše na střední pastě. 2 kroky vychází poměr cena/ výkon velice dobře a dokáže to přidat 10-15% navíc, co pro někoho může být velký rozdíl. Jde zde hlavně o odstranění větších škrábanců, případné úplně odstranění drobných hologramů a docílit skvělého lesku

3 krokové leštění je nejnáročnější, ale ze všech 3 variant má ten nejlepší výsledek. Máte jistotu, že máte odebrané větší škrábance (hrubá pasta) pak vezmete všechny možné defekty a zarovnáte (střední pasta) a nakonec vše zaleštíte do absolutního lesku (měkká pasta).  Jedná se o časově náročný úkon a je zapotřebí postupovat s maximální precizností. 3 kroky vám zajistí 90-95% výsledek. 100% nepíši, jelikož se občas najde něco, na co prostě leštění, již nestačí a tam se již nedá nic ze strany detailera dělat. Tento krok je vhodný pro jakékoliv vozy. Jedná se o časově a finančně nejnáročnější metodu, ale věřím, že pro někoho, komu na autě skutečně záleží, chce mu dopřát tu nejlepší péči a vrátit mu původní vzhled je to ta pravá cesta, jak toho docílit. 

KONZULTACE

Může se zdá, že by stačil pouze 1 krok, nebo možná 2, třeba už je to na 3... Těžko předem odhadnout bez konzultace, jaký druh leštění by bylo zapotřebí vybrat, jelikož každý lak je ojedinělý a je v různých stavech poškození. Tudíž aˇž detailní inspekce laku ukáže, jakou cestu vybrat. 

OCHRANA LAKU

Po takovémto leštění přichází na řadu ochrana, zde je potřeba rozhodnout se jakou cestou jít. Máme základní a pokročilou alternativu. 

Základní varianta poskytne autu ochranu laku na přibližně 6-8 měsíců. Za tu dobu bude odpuzovat špínu, mít hydrofobní vlastnosti (voda bude hned stékat z laku) a bude odolnější proti UV záření. Výhoda je, že je finančně znatelně levnější a práce s ní je jednoduchá a rychlá

Zatímco u pokročilé alternativy se bavíme primárně o keramické ochraně laku. Keramika vám dá téměř, až zrcadlový efekt a ztvrdí váš lak. Odolnost je mnohem větší proti všem vnějším živlům. Další výhodou je její živostnost. Počínaje 18 měsíci až 48 měsíci ochrany laku/ případně ošetřených částí vozu. Lze jí totiž i aplikovat například na kola/ okna/ plasty vozu. U keramiky je náročnější a složitější aplikace. Aplikuje se i v několika vrstvách a různé druhy keramik mají rozdílné postupy nanášení a stírání, jedná se tedy o komplikovanější zákrok. Jelikož se jedná o časově, tak i nákladově náročnější variantu, je tím pádem i dražší, než obyčejné vosky. Po aplikaci keramické ochrany je potřeba, alespoň 12-24 hodin nechat keramiku vytvrdnout. Proto služba vícekrokového leštění a nanesení keramiky a následné vytvrdnutí může znamenat až 2-4 denní práci na voze.  

Časté dotazy

1. Mám staré auto. Má smysl to vůbec dělat?

Jednoduchá odpověď není. Dá se do jisté míry říci, jaký vztah máte k danému autu. Říkáte mu za zády kepl/ kšunt, nebo láska/ mazlík. Pokud jste si odpověděli tu první možnost, tak si řekněte, proč tomu tak je a zajímají mě auto vůbec, zajímá mě v čem jezdím, zajímá mě jak moje auto vypadá a je to třeba moje vizitka? Pokud vás z toho absolutně nic nezajímá a auto máte z bodu A do bodu B a už se těšíte, kdy ho dáte sešrotovat, tak asi to nemá cenu. Ale pokud jste odpověděli druhou možnost, tak směle do toho. Ať je to litrová Corsa, Ford Mondeo, BMW E30, či Subaru WRX STI, nebo jakékoliv auto na světě.. je to jedno jaké to je, to důležité je, že je vaše a záleží vám na něm. Každé auto si zaslouží péči a lásku. A od toho jsem tady, abych vám s tím pomohl.

2. Co když je tam větší poškození laku?

Záleží jak velké a jak hluboké je poškození. Leštění není všemocné a má své limity. Bohužel někdy se stane, že není jiného zbytí, než daný díl nechat nalakovat.